Textielkunst

Madelon de la Rive Box

Deventer, Est. 2014

Madelon

 

madelonUit de toespraak van Willem Zijlstra, kunstschilder en docent, bij de opening van de expositie in Galerie 'Arte Temporale' te Bussum.
Er zijn twee redenen waarom ik het werk van Madelon bewonder:

1. Het enorme vakmanschap. Via je opleiding en in de loop van vele jaren opgebouwd tot een geweldig technisch niveau. Een bezoek aan haar atelier – ik ben schilder- en beeldhouwerateliers gewend vol ezels en bokken – geeft een verrassend beeld: vlakke tafels vol lappen en garens met naaimachines en rekken vol met dozen die volgeladen zijn met allerlei soorten stoffen in alle denkbare kleuren. Een grote bijzonderheid is daarnaast een kamertje afgeladen met kratten vol op kleur geselecteerde textiel. Dat je een geweldige voorraad hebt, wordt iedere kijker duidelijk die dicht op jouw werkstukken gaat staan. Geweldig hoe jij kleuren en textielsoorten weet te combineren.

2. Het werkt spreekt me aan vanwege de inhoud, de beeldinhoud. Vaak als ik met leerlingen een tentoonstelling bezoek, vraag ik aan ze: spreekt dit werk je aan? Dat is een didactische valkuil. Want na hun antwoord, vraag ik standaard: wát zegt het je dan?
Voor mij is werk zonder betekenis overbodig. Als je niets te zeggen hebt, doe het dan niet hier .... is een snedige en toepasselijke uitspraak. Stoffen zijn al snel decoratief, kleurige versiersels. Maar jij wil altijd iets meer. Je zoekt betekenis op het snijpunt van Oosterse en Westerse religieuze inhoud. En je doet dat, zoals een kunstenaar betaamt, op je eigen gedreven, authentieke manier. Daarbij 'beziel' je het materiaal, het krijgt een hart, een stem, het werk wordt een persoonlijkheid. En dat is het beste wat je van een kunstwerk kan zeggen. Warme menselijkheid, het poëtische karakter en het vrolijk optimisme zijn de kenmerken van hun karakter. Daarom is het voor iedereen een plezier om ze met aandacht te bekijken.